Medisch huis lange leem 385
Het Medisch Huis Lange Leem is een forfaitaire huisartsenpraktijk.
Op deze webpagina lichten we de werking van ons medisch huis toe, aan de hand van enkele veelgestelde vragen.
Heb je na het lezen van onderstaande antwoorden nog vragen? Wij helpen je graag verder. Laat het ons weten via e-mail en we contacteren je zo snel mogelijk via e-mail of per telefoon.
Bekijk hier de brochure van het medisch huis.
Een Medisch Huis is een eerstelijns zorgpraktijk waar verschillende (para)medische disciplines werken, zoals bijvoorbeeld huisartsen, verpleegkundigen, psychologen, maatschappelijk werkers,...
In een Medisch Huis is geneeskundige zorg bij de huisartsen en (thuis)verpleegkundigen die er werken gratis.
Hier lees je enkele belangrijke aandachtspunten, die specifiek zijn voor onze werking:
1. Inschrijvingszone
Inschrijven kan enkel als in de inschrijvingszone woont. Door je in te schrijven engageer je je om steeds het medisch huis te contacteren wanneer je een huisarts of (thuis)verpleegkundige nodig hebt.
2. Heb je thuisverpleging nodig?
Geen zorgen. Wij regelen dit voor jou.
Tijdens de kantooruren: bel de praktijk (03 239 43 76)
Buiten de kantooruren en tijdens het weekend: bel onze partner:
Het Gouden Hart ( 03 430 51 84)
Thuisverpleging die niet door ons georganiseerd wordt, wordt niet vergoed.
2. Ziekenhuisopname
Bel of mail ons als je wordt opgenomen of geopereerd.
Vermeld bij je opname dat je patiënt bent bij het Medisch Huis Lange Leem, zodat men weet dat wij de nazorg en thuisverpleging voor jou organiseren.
3. Andere huisartsen
Opgelet: een raadpleging bij een andere huisarts dan die van onze praktijk kunnen we slechts onder bepaalde voorwaarden terugbetalen. De dokter van wacht zullen we steeds terugbetalen.
4. (Reis)vaccinaties
Je kan voor bijna alle vaccinaties gratis bij ons terecht. Raadplegingen in de reiskliniek van het Tropisch Instituut kunnen we slechts onder bepaalde voorwaarden terugbetalen. Informeer hierover bij het onthaal, of lees meer onder het topic 'Tropisch instituut' bij de veelgestelde vragen.
Iedere patiënt van het medisch huis dient zich in te schrijven.
Inschrijven kan enkel tijdens een kennismakingsconsult bij de verpleging.
Vanaf de maand na je inschrijving betaal je niets meer voor een consultatie of huisbezoek.
Door je in te schrijven engageer je je om steeds het medisch huis te contacteren wanneer je een huisarts of (thuis)verpleegkundige nodig hebt.
Wanneer je binnen de niet-terugbetalingszone* een huisarts of verpleegkundige consulteert die niet verbonden is aan ons medisch huis, dan moet je dit zelf betalen zonder tussenkomst van het ziekenfonds.
Heb je echter een dringend medisch probleem buiten onze openingsuren of bevind je je ver weg? Dan kan je wel een andere zorgverlener raadplegen en dan zal ons medisch huis je de kost van de consultatie zonder het remgeld terugbetalen.
* Niet-terugbetalingszone:
Stad Antwerpen (2018, 2000, 2060, 2020); Berchem (2600); Wilrijk (2610); Hoboken (2660); Deurne (2100); Borgerhout(2140); Luchtbal (2030); Merksem (2170); Ekeren (2180); Schoten (2900); Wijnegem (2110); Wommelgem (PC 2160); Borsbeek (2150); Mortsel (2640); Edegem(2650); Linkeroever (2050); Zwijndrecht (2070); Hove (2540); Lint (2547); Kontich (2550); Aartselaar (2630); Schelle (2627); Hemiksem (2620).
We hebben een wachtlijst, ga naar huisartszoeker.be als je dringend een dokter moet zien.
Heb je geen dringend probleem, woon je binnen onze inschrijvingszone en zoek je een nieuwe praktijk:
Vanaf 10 juni 2025 kan je je bij het onthaal aanmelden.
Aanmelden kan enkel op volgende momenten:
dinsdag tot donderdag: 08.00 -12.00 en 14.00 - 16.30 uur
vrijdag tussen 08.00-11.30 uur
Woon je buiten onze inschrijvingszone en ben je op zoek naar een huisarts? Surf naar huisartszoeker.be, of bel naar het telefonische meldpunt: 03 375 80 03.
Neen. De inschrijving is gratis.
Het medisch huis, het ziekenfonds en de patiënt gaan een contract met elkaar aan. Hierna ontvangt het medisch huis maandelijks voor elke patiënt een ‘forfait’ of een vast bedrag van je ziekenfonds.
Dit betekent dat als je je inschrijft, je niet meer moet betalen voor raadplegingen en huisbezoeken door onze artsen of verpleegkundigen. Ook voor thuisverpleegkundige zorg moet je als patiënt niets betalen.
De enige voorwaarde is dat je bent aangesloten bij een ziekenfonds.
Soms krijgen we de vraag of het lidgeld bij het ziekenfonds hierdoor duurder wordt: dit is uiteraard niet het geval.
Je behoudt het recht op verhoogde tegemoetkoming.
Thuisverpleging wordt georganiseerd door het medisch huis.
Tijdens onze openingsuren: bel naar het onthaal: 03 239 43 76
Buiten onze openingsuren: bel naar onze vaste partner Het Gouden Hart op het nummer 03 430 51 84. Zij zijn 24/24 uur en 7/7 dagen bereikbaar.
Door je in te schrijven engageer je je om steeds het medisch huis te contacteren wanneer je een huisarts of (thuis)verpleegkundige nodig hebt.
Wanneer je binnen de niet-terugbetalingszone* een huisarts of verpleegkundige consulteert die niet verbonden is aan ons medisch huis, dan moet je dit zelf betalen zonder tussenkomst van het ziekenfonds.
Heb je echter een dringend medisch probleem buiten onze openingsuren of bevind je je ver weg? Dan kan je wel een andere zorgverlener raadplegen en dan zal ons medisch huis je de kost van de consultatie zonder het remgeld terugbetalen.
* Niet-terugbetalingszone:
Stad Antwerpen (2018, 2000, 2060, 2020); Berchem (2600); Wilrijk (2610); Hoboken (2660); Deurne (2100); Borgerhout(2140); Luchtbal (2030); Merksem (2170); Ekeren (2180); Schoten (2900); Wijnegem (2110); Wommelgem (PC 2160); Borsbeek (2150); Mortsel (2640); Edegem(2650); Linkeroever (2050); Zwijndrecht (2070); Hove (2540); Lint (2547); Kontich (2550); Aartselaar (2630); Schelle (2627); Hemiksem (2620).
Gelieve ons meteen te contacteren als je verhuist buiten de inschrijvingszone van het medisch huis.
Het is belangrijk dat je je dan uitschrijft.
Neem telefonisch contact op met het onthaal: 03 239 43 76
Of via e-mail: info@langeleem385.be
Gelieve ons meteen te contacteren als je een andere huisarts hebt gevonden.
Het is belangrijk dat je je dan uitschrijft.
Neem telefonisch contact op met het onthaal: 03 239 43 76
Of via e-mail: info@langeleem385.be
Consultaties van ingeschreven patiënten in het buitenland zijn niet ten laste van het medisch huis. Deze worden gefactureerd aan de mutualiteiten.
Voor alle reisvaccinaties (met uitzondering van dat tegen gele koorts) kunt u in het Medisch Huis terecht. Plan uw afspraak hiervoor in bij de verpleging.
Het Medisch Huis vergoedt geen raadplegingen voor reisvaccinaties bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde, tenzij u een vaccin tegen gele koorts nodig hebt.
Wil u weten welke reisvaccinaties aanbevolen/ verplicht zijn voor uw reisbestemming? Check www.wanda.be .
Wil u weten welke vaccinaties u al kreeg? Check www.mijngezondheid.be .
Hebt u voorschriften nodig? Hebt u verdere vragen? Laat het ons weten, via mail of telefoon (03 239 43 76).
Voor raadplegingen bij specialisten (bv. kinderarts, orthopedist, gastro-enteroloog,…) verandert er niets.
Dit zal de mutualiteit blijven vergoeden.
De kosten voor de kinesist zijn niet inbegrepen in het forfait.
Dit betekent dat er niets verandert: je kiest zelf naar welke kinesist je gaat, je rekent af bij die kinesist en de mutualiteit betaalt een deel van de kinesitherapie terug.
In dat geval kan je ons steeds telefonisch contacteren. Zo vinden we zeker een oplossing.
Jazeker.
Uiteraard niet! We zijn ervan overtuigd dat ons team van artsen, verpleegkundigen en praktijkassistenten onze patiënten beter kunnen verzorgen en behandelen. Het geeft ons de kans om maximaal in te zetten op preventie en gezondheidsbevordering.
Veelgestelde vragen